ALLEGERAND | Overzichtstentoonstelling

Foto: Katwijks Museum

In het Jubileumjaar 2016 – 50 jaar Genootschap Oud Katwijk – ging een lang gekoesterde wens in vervulling. Namelijk de verwerving van 17de-eeuwse strandgezichten. Het begon met een strandje bij Katwick uit 1679 van Thomas Heeremans en eindigde met het monumentale Gezicht op Katwijk aan Zee uit het midden van de 17de eeuw door Cornelis Beelt. Beide werken tonen het toen al drukke strandleven met vissers en notabelen en de toren van de Oude Kerk.

Vissersleven

Het grootste deel van de aanwinsten betreft de periode 1873- 1930. Schilderijen, gouaches en aquarellen uit een vervlogen tijd. Met de aan zee gelegen Oude Kerk, met vissersschuiten, met de visafslag op het strand, schelpenvissers en met in klederdracht gestoken bewoners. Die bedrijvigheid was voor veel kunstenaars de reden om Katwijk te bezoeken. Zo maakte de Belg Paul Hermanus in 1898 een imposant doek van die Oude Kerk en de in klederdracht gestoken bewoners. Twee aquarellisten gingen hem voor, de Engelsman Thomas Bush Hardy en de Amerikaan Melbourne Hardwick. Zij tonen ons respectievelijk het kleurrijke strand met bomschuiten en het in de duinen gelegen vissersdorp, voordat het veranderde door de aanleg van een boulevard  en de bouw van kunstenaarsvilla’s en hotels. Ook van het typische Katwijkse onderwerp ‘Schelpenvissers’ verwierf het museum enkele schilderijen. Begin 2019 werd bij Sothebys in New York notabene een monumentaal doek gekocht, geschilderd door een van de meesters van dit onderwerp: Scherrewitz.

Hans von Bartels

Indrukwekkend is de raak getroffen ‘Klijnhaler’ te paard uitgevoerd in pastelkrijt door Willy Sluiter. Van deze voor het kunstenaarsdorp Katwijk zo belangrijke kunstenaar kocht het museum ook een fors doek met een aantal hoog op het strand getrokken bomschuiten. Van de Duitse kunstenaar en professor aan de Kunstacademie München, Hans von Bartels, verwierf het Katwijks Museum diverse gouaches en ‘en plein-air’ vervaardigde olieverfstudies. Bijzonder zijn een aan de rand van het dorp gelegen rederijdam met tonnen en een nettenwagen, de afgeknot geschilderde molen De Geregtigheid in Katwijk aan den Rijn uit 1897 en enkele olieverfstudies die Von Bartels tijdens zijn reizen naar andere kunstenaarsdorpen maakte, waaronder ‘De Plee’, het schijthuisje van een visserswoning in het Duitse Prerow.

Hedendaagse kunstenaars

Het Katwijks Museum ontving in 2018 ook een langdurig bruikleen in de vorm van 20 schilderijen van kunstenaar Johan Marinus de Vries uit de collectie van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
En last but not least kocht het Katwijks Museum ook enkele werken van hedendaagse kunstenaars aan, die ‘en plein-air’ zijn vervaardigd tijdens één van de ‘Schilderen aan Zee’ weken van de Kunstvereeniging Katwijk. De werken van Leon Holmes, Sigurd Wendland, Jacob Kerssemakers, Theo de Feyter en Kris Spinhoven tonen ons het huidige Katwijk met zijn badleven en de uitgang van de met prijzen bekroonde parkeergarage onder de duinen.


De kunstcollectie is dermate ‘rijk’ geworden en van hoge kwaliteit dat het Katwijks Museum inmiddels veelvuldig wordt gevraagd om bruiklenen te leveren aan tentoonstellingen in gerenommeerde musea waaronder het Gemeentemuseum Den Haag.