Ondernemersdebat in de Warenar

Foto: Redactie Wassenaar.nieuws.nl

“Bedrijventerrein Maaldrift blijft bestaan.” Deze uitspraak, gedaan door lijsttrekker Caroline Klaver – Bouman van de VVD, was zo ongeveer het enige waarover geen discussie bestond. Het kwam over tafel tijdens een verkiezingsdebat in de Warenar over de lokale economie, georganiseerd door ondernemersvereniging Ondernemend Wassenaar.

De avond was in twee delen opgeknipt. Eerst werd een drietal stellingen aan de politici voorgelegd (waarover het publiek kon meestemmen) en daarna was er alle ruimte voor vragen vanuit de zaal. De stellingen hadden betrekking op bestuur en dienstverlening, economie en verkeer en wonen/duurzaamheid.

Werkorganisatie Duivenvoorde

Zo werd naar aanleiding van de stelling ‘doe meer met minder’ stilgestaan bij het functioneren van de werkorganisatie Duivenvoorde. Een toehoorder wees de politici erop dat hij werd geconfronteerd met een aanvraag wat veertien weken in beslag heeft genomen. Vorig jaar nog vond bij de werkorganisatie een flinke reorganisatie plaats. Desondanks overheerste op het podium het gevoel dat de gemeenteraad niet vanaf ‘dag 1’ de werkorganisatie goed heeft gemanaged. Ritske Bloemendaal (D66) sprak daarbij wel zijn steun uit voor het ambtelijk apparaat: “Ze doen hun stinkende best”.

Het thema zelfstandigheid vormde eveneens onderwerp van gesprek. “Onafhankelijkheid is iets anders dan zelfstandigheid,” betoogde Henri Hendrickx (Hart voor Wassenaar), als fel tegenstander van een gemeentelijke herindeling.

Bij de stelling over wonen en omgeving werd gepleit voor ‘een terughoudende gemeente(raad) als het gaat om ruimtelijke kaders’. Jan van Noort (PvdA) gaf daabij aan dat wat zijn partij betreft landbouwgrond gebruikt mag worden voor toekomstige woningbouw.Ond

Stoplichten

Ben Paulides (DLW) onderstreepte bij de stelling over gemeentelijke financiën dat de gemeente Wassenaar de afgelopen jaren veel te veel geld heeft uitgegeven. “We hebben als gemeente zestig miljoen teveel uitgegeven,” hield hij de zaal voor. Zijn bewering werd door de andere politici ferm van de hand gewezen, al kwamen er ook andere getallen over tafel waarmee de overschrijding werd geïllustreerd.

Het thema economie en verkeer kwam ook aan bod waarbij uitvoerig over ondertunneling van de N44 werd gesproken, met bijpassende oplossingen. Aart van Sloten (GroenLinks) opperde om meer stoplichten te plaatsen op het Wassenaarse deel van de N44. Ben Paulides (DLW) zag kansen voor een zogeheten ‘groene golf’ bij de bestaande stoplichten. Caroline Klaver – Bouman (VVD) benadrukte dat Wassenaar hierover in gesprek moet met de regio, wil het iets bereiken.

Perzische Tuin

Vanuit de zaal werd nog een aantal vragen gesteld aan de aanwezige politici. Daarbij ging het ondermeer over de definitie van centrumgebied, de optie van een sneltram en een vurig pleidooi voor behoud van de Perzische Tuin. De Perzische Tuin wordt bedreigd met sloop maar er zijn nog mogelijkheden voor verplaatsing, zo werd de politici voorgehouden. Het leidde tot lauwe reacties vanaf het podium.