Centrum van Wassenaar vooral in trek bij eigen inwoners

Foto: gemeente Wassenaar

De verkoop van dagelijkse artikelen in het centrum van Wassenaar is de afgelopen twee jaar toegenomen. De verkoop van niet-dagelijkse artikelen in het centrum van Wassenaar is daarentegen afgenomen. Dat blijkt uit het ‘Randstad Koopstromenonderzoek 2018’ van I&O Research en DTNP, die het onderzoek hebben verricht in opdracht van de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Aan het onderzoek deden 85.000 inwoners mee. Uit het onderzoek blijkt ook dat het aantal mensen dat online winkelt nog steeds blijft toenemen. Dat heeft met name effect op middelgrote winkelcentra.

In 2016 werd in het centrum van Wassenaar voor 39 miljoen euro aan dagelijkse boodschappen, zoals levensmiddelen en drogisterijartikelen, besteed. Voor 2018 is een stijging te zien van ruim drie miljoen euro. In 2018 is voor 42,6 miljoen euro aan dagelijkse artikelen besteed.

De bestedingen voor niet-dagelijkse artikelen, zoals mode, luxe en vrijetijd, laat een ander beeld zien. In 2016 werd in het centrum van Wassenaar nog 37,3 miljoen euro aan niet-dagelijkse boodschappen besteed. Er is sprake van een daling in 2018 van bijna 4 miljoen euro. De bestedingen aan niet-dagelijkse boodschappen komen in 2018 uit op 33,4 miljoen euro.

Boodschappen

De dagelijkse boodschappen worden in Wassenaar uiteraard gedaan door vooral de eigen inwoners (93 %). Die brachten vorig jaar 39,5 miljoen van de winkelomzet binnen. Toeristen (5%) kochten voor 1,9 miljoen aan dagelijkse boodschappen. Dat is meer dan mensen uit omliggende gemeenten (3%), die voor 1,2 miljoen aan dagelijkse boodschappen in Wassenaar kochten.

De Wassenaarders zelf (81%) zorgden tevens voor het belangrijkste deel van de niet-dagelijkse aankopen. Er werd voor bijna 27 miljoen aan niet-dagelijkse boodschappen besteed. Ook bij de niet-dagelijkse artikelen staan de toeristische uitgaven op de tweede plaats met 3,2 miljoen euro. Consumenten uit omliggende gemeenten zorgden voor 3 miljoen euro aan bestedingen voor wat betreft niet dagelijkse bestedingen.

De dagelijkse boodschappen worden het vaakst gekocht op maandag, dinsdag, woensdag en zaterdag (32%), terwijl op donderdag en vrijdag vooral niet-dagelijkse artikelen worden gekocht. De inwoners geven het centrum een 7,9 als waardering (totaaloordeel). In 2016 was dit nog een 8,0. De overige bezoekers geven dezelfde 7,9 als waardering voor het centrum in 2018.

Bron: Randstad Koopstromen onderzoek